All About Health

Alla inlägg den 11 mars 2013

Av Jeanette Weijnblad - 11 mars 2013 21:33

Jag har ett jättebra tips som jag vill dela med mig av. Låter rätt äckligt egentligen men är väldigt effektivt och jättebra o man är allergisk. Under vår, sommar och höst så är det superbra och kan vara en riktig räddar i nöden. För övrigt är det toppen när man har bihåleinflammation, vilket jag själv fick erfara för ett par år sedan!
 
Nu undrar ni säkert vad jag pratar om? jo, nämligen en näskanna. Det kommer ut en del snor, speciellt i början, så kanske är lite småäckligt för de som är känsliga för sådant men är jättebra. För mig som ofta är täppt så är det rena himmelriket efteråt. Tänk er när ni tar en halstablett. Den effekten blir det i näsan. Man andas utan problem och det känns på sätt och vis som att man är utomhus för luften känns ren och fräsch på något vis. Ungefär som det gör på vintern. Jättesvårt att förklara.

Så här ser min ut och köpte den på i en hälsobutik, men finns på nätet att köpa också.

Av Jeanette Weijnblad - 11 mars 2013 20:29

Har allt lite träningsvärk idag efter gårdagens träningspass. Dett låter kanske lite konstigt, men gillar faktiskt att ha träningsvärk! Det är liksom ett kvitto på att man jobbat med kroppen. Eftersom jag körde ett liknande pass idag också, så misstänker jag att det lär känna mer imorgon!


Det blev det idag:

  • Crosstrainer 20 min
  • Knäböj
  • Dubbla crunches (ligg som på bilden nedan, samtidigt som du gör vanliga crunches så för du knänen mot dig genom att lyfta lite på rumpan)
  • Sneda crunches med twist ( ligg på rygg med benen mot taket, gör sneda crunches genom att handen nuddar utsidan av motsatt fot)
  • Rumplyft (ligg på rygg med benen rakt upp mot taket, lyft rumpan från golvet)
  • Armhävningar på knä
  • Ikväll blev det ytterligare 15 minuter på crosstrainern.

 

Av Jeanette Weijnblad - 11 mars 2013 11:49

Det pratas så mycket om stress hit och dit, men vad är det egentligen? Det är vad jag ska ta upp i det här inlägget; vad stress sätts igång av, tecken på stress och vad som händer i kroppen.


Negativ stress sätts igång av:
*
 Olustkänslor i olika situationer
* Upplevelsen av att inte kunna påverka
* Kärnslan av otillräcklighet
* Dåligt självförtroende
* Ensamhet som inte är självvald
* Alla upplevelser av fara/hot - utifrån, från tanken eller/och kroppen
 

Tecken på stress i kroppen:

* Spänningar och huvudvärk
* Dåligt minne
* Magkatarr och andra magproblem
* Sömnsvårigheter
* Allergier och eksem
* Ofta sjuk på helger och första semesterveckan


Tecken på stress i känslor och beteenden:

* Känsla av otillräcklighet
* Rastlöshet, kan inte varva ner
* Svårt att lyssna på andra, blir snabbt uttråkad
* Gråter lätt och orkar inte med ytterligare krav
* Är lättirriterad och arg


Vad händer i kroppen?:

* Stresshormon i blodet
* Ökad puls
* Höjt blodtryck
* Snabbare och grundare andning
* Ökad muskelspänning
* Skärpt syn och hörsel
* Dämpad matsmältningsprocess
* Dämpad sexualfunktion


 

Presentation


Här kommer ni får tips och fakta om allt det mesta inom hälsa; kost, träning, stresshantering osv. Är själv mitt uppe i en viktresa och den kommer den regelbundna uppdateringar om.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013
>>>

Länkar

  • Besökstoppen
  • Follow on Bloglovin

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards