All About Health

Alla inlägg den 17 mars 2013

Av Jeanette Weijnblad - 17 mars 2013 17:21

Efter en dag på jobbet med människor omkring mig, så känner jag alltid att jag behöver lite egen-tid. En chans att få ladda batterierna. Det tror jag att de flesta känner.



Det behöver inte vara lång tid egentligen utan bara en stund att få vara helt ensam utan distraheringsmoment. En stund för avkoppling, t.ex.:

§ Ett varmt bad med mycket bubblor, tända ljus och lite lugn och stillsam musik.
§ Läsa en tidning eller bok.
§ Lyssna på musik.
§ Träna avslappning
§ Drick, exempelvis, en kopp te utan att egentligen göra något annat.
§ Ta dig till en plats du tycker om där du bara kan vara.
§ Snöra på löparskorna och ge dig ut och spring ensam. (eller annan träning där du får vara ensam en stund)
§ Ha lite hemmaspa med ansiktsmask, hårinpackning, måla naglar m.m

Vad brukar du göra när du behöver lite egen-tid?

Av Jeanette Weijnblad - 17 mars 2013 14:12

Idag fick det bli lite rester från helgens tacos. Lätt och smidigt. Och hälsosamt. 


Eftersom det inte är någon fuskdag (hade ju den i fredags), så blev det så klart utan skal, chips eller bröd. Blev mer som en sallad med andra ord, fast en lite matigare i och med köttfärsen och osten.


Oftast när jag gör tacos så brukar jag skippa isbergssalladen, som faktisk mest innehåller vatten, och istället köra på någon av de färdiga påsarna med olika salladstyper i. Det blir inte bara mer smak utan de är betydligt nyttigare också eftersom de innehåller mer vitaminer osv. 


 

Av Jeanette Weijnblad - 17 mars 2013 12:23

Stressade är vi alla ibland, men det finns stunder då man behöver hjälp med stressen. En bra hjälp, som jag själv tycker fungerar jättebra, är att träna avslappning.

I början kan man tycka att det känns lite konstigt och ovant och man kan istället ha svårare att slappna av. Ett tips är att inte tvinga sig själv att slappna av utan bara låta det komma utan tvång. Fungerar det inte första gången så ge inte upp utan försök igen!



Den skivan jag använder mig av hemma heter Avslappning och mental träning - för ett rikare liv av Eva Johansson. På den skivan finns det 6 spår. 

Spår 1 är en muskelär avslappning där man lär sig känna skillnad på en spänd och en avspänd muskel genom att först spänna t.ex en hand för att sedan slappna av i den. En mycket bra övning att börja med eftersom man då kan upptäcka spänningar i kroppen som man inte visste att man gick och bar på. 

Spår 2 är det inre rummet, även kallat det mentala rummet.

Spår 3 är självbildsträning. Detta spåret kan hjälpa dig att stärka din egen självbild.

Spår 4 är framtidsbilder. Det vill säga att det handlar om affirmationer.

Spår 5 är om att säga nej lugnt och bra. Bra för de som inte kan säga nej utan alltid måste ställa upp på alla jämt utan tanke på sin egen mentala hälsa. 

Spår 6, det sista spåre,t heter din inre lärare.

Nästa del kommer att handla om effekter vid avslappning. Kommer även inlägg om det mentala rummet och affirmation.

Presentation


Här kommer ni får tips och fakta om allt det mesta inom hälsa; kost, träning, stresshantering osv. Är själv mitt uppe i en viktresa och den kommer den regelbundna uppdateringar om.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013
>>>

Länkar

  • Besökstoppen
  • Follow on Bloglovin

RSS

Besöksstatistik

Fråga mig

0 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards